Skocz do zawartości

[Poradnik] Granaty w CS:GO


Umciaak *

Rekomendowane odpowiedzi

Zapytasz się "Po co mi granaty?"

Przeczytaj uważnie, nie raz mogą uratować Ci życie!

 

 

Temat wydaje się prosty, bo w końcu rzucenie granatem zaczepnym w grupę przeciwników lub dymnym na strategiczną pozycję to w CS:GO absolutna podstawa! Mimo to naprawdę wielu graczy nie zdaje sobie w pełni sprawy z ogromnego potencjału taktycznego tego elementu uzbrojenia.

 

 

Granaty możemy podzielić na ofensywne i defensywne. Do tych pierwszych należą granat zaczepny, zapalający (po stronie antyterrorystów) oraz koktajl Mołotowa (wyposażenie terrorystów). Z kolei funkcję obronną przypisać można granatom dymnym oraz wabikom. Jest tylko jeden wyjątek, który wpasowuje się w obie kategorie, czy granaty błyskowo-hukowe.

 

 

Granat zaczepny - HE

[ofensywny - 300$]

 

Gracze CS-a mają kilka nazw, którymi określają granat zaczepny. Oficjalną jest High Explosion Grenade, czyli HE. Terminem znacznie częściej spotykanym na serwerach jest jednak "nade" czyt. "nejd" lub też "hejdż" - takimi zwrotami też można się posługiwać.

 

 

Główne zadanie HE to poważnie zranienie przeciwnika lub "dobicie" już poszkodowanego rywala. Hejdźem najlepiej rzucać na znaną pozycję wroga, co pozwala zadać naprawdę dużo obrażeń (do 90 bez uwzględnienia kamizelki, czytaj:nie zabijesz nim nikogo od razu. Korzystamy też z niego do "czyszczenia" wąskich korytarzy lub pokoi albo do zdobycia przewagi na koniec rundy, gdy wszyscy są ranni i chcemy wykończyć ich, nie ryzykując bezpośredniego starcia.

 

Korzystając z granatów zaczepnych, warto pamiętać o trzech kwestiach.

 

PO PIERWSZE

 

Należy mieć na uwadze fizykę gry, bo źle wycelowany "nejd" nie zmasakrował nam własnej drużyny.

 

PO DRUGIE

 

Pilnujmy się, by nie dać się zaskoczyć wrogom, trzymając "nagrzewany" granat w ręce

 

PO TRZECIE

 

Źle rzucony granat potrafi bardziej zaszkodzić niż pomóc, jeśli zwróci na nas uwagę wroga.

 

 

 

Doskonałą porą na wykorzystanie HE po stronie CT jest odbijanie bombsite'u.

 

Jeśli znamy pozycje, w których gracze najczęściej stoją na bs'ie (camping) podczas defensywy, łatwo to wykorzystać. Granaty zaczepnie idealnie współpracują też z dymnymi - przechodząc przez dym, gracze są zdezorientowani i łatwo ich zaskoczyć zręcznie wymierzonym "nejdem". Siłę wybuchu HE możemy wykorzystać do rozrzucenia upuszczonych broni po mapie, czy to w kierunku naszym, czy zdala od przeciwnika.

 

 

Granat Błyskowo-Hukowy - flash 

[ofensywny/defensywny - 200$]

 

Nazwa "granat błyskowo-hukowy" po angielsku "flashbang", czyt. "fleszbeng" jest dość nieporęczna, więc właściwie niewykorzystana podczas gry. W większości gracze krzyczą "uwaga, flash!" lub "uwaga, mleko!". Powinniśmy tak opisywać podczas gry ten najprostszy sposób na zaskoczenie przeciwników.

 

Niewątpliwymi zaletami flasha są jego - cena oraz możliwość przenoszenia do dwóch sztuk naraz.

 

Gracz nigdy nie cieszy się bardziej, niż kiedy po wychyleniu się zza winkla widzi przeciwnika zasłaniającego swoją twarz ;). Do tego dochodzi jeszcze jeden często niedostrzegany przez wielbicieli gry plus, że w momencie wybuchu następuje wyciszenie kroków.

 

Flashbang jest jedną z takich zabawek - źle wymierzony, w szczególności w ciasnych pomieszczeniach, zamiast przewagi może szybko przynieść śmierć. "Fleszując" nadbiegających rywali, należy mieć na uwadze, że mogą się nie zatrzymać, a ponadto zacząć strzelać na oślep. Nawet gdy przeciwnik nic nie widzi, przypadkowe kule potrafią łatwo pozbawić nas życia. Gdy jednak nauczymy się przewidywać ruchy zdezorientowanych wrogów, rozgrywka zacznie przynosić zdecydowanie więcej przyjemności.

 

Granat Dymny - smoke

[defensywny - 300$]

 

Czas na granat dymny, czyli w slangu "smoke" czyt."smołk" lub "smoła", jeśli wolicie bardziej swojskie nazwy.

 

Smołk sprawia, że ograniczamy pole widzenia przeciwników, jednocześnie zabezpieczając się przed potencjalną lub wzrokiem snajper. Odpowiednie pokrycie wszystkich miejsc, z których może zaatakować nas przeciwna drużyna, jest kluczowe, jeśli chcemy wygrać rundę. Warto to podkreślić: granaty dymne stanowią podstawę całej CS-owej strategii. Oprócz tej funkcji smoke potrafi gasić płomienie spowodowane przez koktajle Mołotowa i granaty zapalające. 

 

Najefektowniejszą, choć karkołomną taktyką związaną ze smokiem jest tak zwany "ninja defuse" czyt."nindża defjuz". Ten plan cichego rozbrojenia bomby za zasłoną dymną, kiedy przy życiu pozostało kilku terrorystów, jest dość niebezpieczny, ponieważ ściana dymu na pace mogła być rzucona przez samego plantującego, który tylko czeka na jakiegoś cwanego antyterrorystę. Chowanie się w chmurze ma zresztą zastosowanie w każdym miejscu na mapie, jeśli tylko wyczujemy, kiedy przeciwny team nie będzie się tego spodziewał.

 

Kiedy z kolei stoicie po tej stronie, która próbuje dostrzec coś zza smok'a, warto oddać w dym kilka strzałów.

 

Koktajl mołotowa / Granat zapalający

[ofensywny CT 600$, TT 400$]

 

 

Koktajl mołotowa (po stronie terrorystów) i granat zapalający (po stronie antyterrorystów), mają wśród graczy wspólną nazwę "firebomb" czyt."fajerbom", identyczny sposób działania oraz niemalże takie same właściwości.

 

Istnieją również pewne różnice. Mołotow ma o blisko 20% lepszą penetrację pancerza (nieuzbrojonych przeciwników rani jednak tak samo, a do tego zadaje mniej obrażeń pancerzowi), jednocześnie będąc o 200$ tańszy (antyterroryści płacą za swój odpowiednik 600$). Ponadto koktajl zmienimy na normalną broń wolniej niż granat zapalający - dłuższa animacja.

 

Podobnie jak np. fragi, firebomby w rękach niedoświadczonych graczy mogą wyrządzić sporo złego. Często rundy przegrywane są przez ich niedokładne wyrzucenie, zwłaszcza gdy ogień sięga chowających się kompanów.

Wcale nie trzeba wiele, by poważnie zranić lub nawet zabić sojusznika. Musimy zwracać uwagę na fizykę i przewidywać tor lotu, by koktajl nie wybuchł zbyt wcześnie (np. w kontakcie z krawędzią).

 

WABIK

[defensywny 50$]

 

Decoy grenade, czyli po prostu wabik lub w skróconej formie "decoy" czyt."dikoj" to jeden z najbardziej niedocenionych wynalazków, które przybyły do Counter-Strike'a wraz z Global Offensive.

 

Wabik tworzy wrażenie, że na mapie znajduje się dodatkowy wróg. Jak dokładnie? Wydaje on dźwięk najpotężniejszej broni, którą mamy w ekwipunku, i wyświetla się nieprzyjaciołom na radarze jako nasza faktyczna pozycja. Stwarza to ogromne pole do popisu podczas szybkich ataków w rundach eco. W połączeniu ze smokami i flashbangami, kiedy cała piątka zarzuca bombsite standardowymi granatami, wabik potrafi przesądzić o losach całej rundy.

 

Wabik jest także dobrym zamiennikiem flasha. Jeśli znamy pozycję wroga, wrzucenie w jego pobliże decoya i postawienie wszystkiego na jedną kartę - a więc na to, że wróg odwróci się w stronę zmyłki - może przynieść naprawdę świetne rezultaty.

 

 

 

Czy wiesz, że...?

Czas przeładowania AK-47 trwa 2,5s?

 

 

Jeżeli poradnik ci się spodobał i chciałbyś więcej takich poradników, nie zapomnij o zostawieniu punktu reputacji ;)

 

By:Umciaak *

24.12.15

Zakaz Kopiowania!

Edytowane przez Umciaak *
  • Like 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie napisany, wytłumaczone co jest co no, ale nie przydatne za bardzo, ponieważ to każdy może sprawdzić już w grze :) No i chyba każdy wie co jest co, ale leci + za robotę :D

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Automatycznie wygenerowana wiadomość.
Temat został zamknięty przez któregoś z moderatorów.

 

Powód: Brak aktywności.

 

Jeżeli się z tym nie zgadzasz zgłoś to Administratorowi z wyższą rangą.

 

Pozdrawiamy
Administracja Forum | Cs-Classic.PL | Klasyczna sieć serwerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Automatycznie wygenerowana wiadomość.
Temat został zamknięty przez któregoś z moderatorów.

 

Powód: Brak aktywności.

 

Jeżeli się z tym nie zgadzasz zgłoś to Administratorowi z wyższą rangą.

 

Pozdrawiamy
Administracja Forum | Cs-Classic.PL | Klasyczna sieć serwerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • -_- odblokował(a) ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności